Op koers naar Antarctica

6 februari 2017 - Ushuaia, Argentinië

Zondag: 5/2:

Expeditie Antarctica start vanuit Ushuaia.

We hebben nog heerlijk langs de haven gelopen in de zon, superweer, strakblauw!!!
Om 1600 uur de boot De Plancius opgegaan en om 1800 uur zijn we vertrokken door het Beaglekanaal zuidwaarts.
We kregen een briefing over het schip, de bemanning en de expeditieleden en Russische kapitein stelde zich voor.
Daarna welkomstdrankje en noodoefening gedaan met de reddingsvesten.
Om 1845 diner met Engelsen en Amerikanen.
Daarna gelijk weer buiten aan dek gegaan. Veel albatrossen gezien, ver weg walvissen en pinquins en reuzenstorm vogel.
Bijzonder om zo tussen Chili en Argentinië te varen over het Beaglekanaal, ontdekt door Darwin. De  Chileense kant is veel zuidelijker nog bewoond. Prachtig rustig zonnig weer.
De pillen tegen zeeziekte zijn ingenomen. De pressure polsbandjes zitten op de juiste plaats.... graag een Drakelake!!!!

Na het diner, naar buiten waar het tot 2215 licht bleef bij een mooi maantje. Ondertussen  de 1ste albatrossen en stormvogels langs zien vliegen. Ook de eerste  walvissen verweg gezien.

Omdat we vannacht op de Drake passage komen is iedereen geadviseerd om reisziekte pillen te nemen. Wij hebben daarnaast nog polsbandjes om. Velen lopen ook met een pleister achter het oor. De arts aan boord, Nederlands, heeft het druk met recepten schrijven.

De Drake passage is berucht: ten zuiden van Chili en Argentinië , bij Kaap Hoorn komen de Grote Oceaan, de Pacific en de Antarctische wateren bij elkaar.

We moeten 48 uur hier doorheen varen om de Shetland eilanden te bereiken.

We hebben mazzel, het is een Drake Lake. Windkracht 2 en maar golven van 6 meter.

Maandagochtend 6/2:

Vanmorgen om 730 wake up call. Eten en naar buiten! 4 pinguïns zien zwemmen en meerdere albatrossen en stormvogels gezien.
In de ochtend een lezing gehad over de zuidelijke oceaan en in de middag, over vogels en daarna de geologie van Antarctica. De zee was rustig, in de middag wat ruiger weer. Na uitreiking van de laarzen, nog lekker kunnen uitrusten voor het diner. Tussendoor een frisse neus aan dek gehaald.  Vannacht rondom 2400 is de verwachting dat we in Antarctische wateren komen.

1. Kitty en Bertus:
    18 februari 2017
    Jeetje wat een prachtige foto's zeg. Hele belevenis lijkt me met en tussen al die dieren en de indrukwekkende natuur.