Drake passage

7 februari 2017 - Drake Passage, Antarctica

Dinsdagochtend 7/2:
Briefing over gebruik zodiak en lezingen over: gletsjers en de regels op Antarctica. We worden ambassadeurs van Antarctica.

Op Antarctica zijn 1619 gletsjers, 1133 ijskappen en 3ijsstraten. Het continent is voor 98%bedekt met ijs. Het is 14 miljoen vierkante km en heeft 77% van het zoet water van de wereld. Aan de kust bewegen de gletsjers 25 km per jaar. We hebben ook zoveel " cracks" va ijs gehoord en vele lawines gezien.

We komen morgen aan land en onze kleding wordt gecontroleerd op vuil. De stofzuigers gaan over de jassen, broeken, mutsen, handschoenen en rugzakken. Zelfs het klittenband wordt niet ontzien.
Overdag turen over zee en de 1ste keelbandpinguins gezien en door Alette gefotografeerd. Om 1600 voedende humpbacks, schip ging keren en we hebben een uur vlakbij liggen kijken, super!
Daarna briefing over kamperen, wat wij, als het lukt met het weer, morgennacht,woensdag gaan doen.
Het wordt nu om 2330 donker en om 445 is het weer licht, dit wordt nog meer hoe zuidelijker wij varen.

1. Ilona Steenwijk:
    16 februari 2017
    Wat ontzettend mooi jullie foto's!
    Wat veel pinguins.................ze zullen eentje minder vast niet missen!
    Smokkel je aub een klein pinguinetje voor me mee haha
  2. Carin:
    17 februari 2017