4x4 Tierra del Fuego ( vuurland)

4 februari 2017 - Ushuaia, Argentinië

Vandaag een " off the road" dag in de omgeving van Ushuaia. De Andes loopt in noord/ zuid richting tussen Argentinië en Chili, behalve op Tierra del Fuego. Omdat de intercontinentale platen hier gebroken zijn, gaat de Andes oost/west en is het de natuurlijke begrenzing van het eiland. Vuurland is een eiland, de straat van Magellaan ligt tussen het vaste land van Argentinie en Tierra del Fuego. Ushuaia is de enige Argentijnse plaats westelijk van de Andes.

Naast Ushuaia is er nog een grote plaats op Vuurland, namelijk Rio Grande, ook 80.000 inwoners. Daarnaast is er nog 1 kleinere plaats, van 4000 inwoners Trelew.

We zijn vanuit Ushuaia eerst oostwaarts gegaan, en toen in noordelijke richting via de oude weg naar Buenos Aires (3500 km), de Andes doorgestoken, lopend via de Gibrault pas. Bergen en gletsjers zijn niet hoger dan 1000/1500 m. (met 1 uitschieter de mount Darwin met 2488 meter.) maar bedekt met sneeuw en in de winter kun je hier skiën.

Tussen de Nothofagus bomen reden we naar de 2 meren toe, waarvan Lago del Desierto het langste is met met 100 km. Erg ruig terrein, soms via het water naar de BBQ gereden voor lekkere steaks. Het reisgezelschap in de jeep bestond uit Australiërs, Argentijnen en een Fransman. Erg leuk!

Onderweg een grijze vos en een dikke bever gespot. Deze laatsten zijn hier veel en vernielen hele bosgebieden.

Cultureel de dag beëindigd met bezoeken aan 2 musea, onder andere Fin del Mundo.

Bijna alles heet hier Fin del Mundo: bars, restauarants, wegen, gerechten enz.

Morgen gaan we aan boord van het expeditieschip" de Plancius" en varen we om 2100 uur, via het Beaglekanaal, en de Drake passage naar Antarctica voor 12 dagen. Het weer hier in Ushuaia voorspelt rustig!!(qua wind) en zonnig weer voor morgen, helemaal goed!!!

Ons volgende verslag zal hopelijk vanaf de boot komen.... Ciao!

1. Astrid Bakker:
    5 februari 2017
    Wat een practice natuur en schitterende foto's!
    Heel veel plezier en dikke kus van ons allemaal. Astrid
  2. Natalie Boss:
    5 februari 2017
    Wat een fantastische reis maken jullie! En nu naar Antarctica! Heel veel plezier! Blij dat de wind rustig is!
    Kus Natalie
  3. Paul:
    6 februari 2017
    wat ziet dat er allemaal prachtig uit!
    wat leven we hier dan toch in een koud vlak kikkerlandje

veel plezier nog!
  4. Elizabeth:
    6 februari 2017
    Ben wel trots op jullie - wat een onderneming.
    Hier zou je lezingen over kunnen geven !
    Ben zeer benieuwd naar die ijsbreker.
    Elizabeth
  5. Hans en Jissica:
    6 februari 2017
    Geweldig! Wat een mooie verhalen en foto's!! Hopen op een mooie tocht naar Antarctica! Geniet ervan!
  6. Nienke en Marleen:
    12 februari 2017
    GEWELDIG!!!!! WAT EEN REIS!!!!
    Zien graag jullie verhaal / foto's van Antarctica binnenkort verschijnen, geniet ervan!!!