Zuid Shetland eilanden

12 februari 2017 - Drake Passage, Antarctica

Zondag 12 zijn we naar noordelijker naar de Shetland eilanden gevaren. Dit zijn de grootste vulkanische  eilanden van Antarctica. Het zijn 20 verschillende en wij zijn naar de meest bekende; Deception Island geweest. De eilanden zijn vooral bekend geworden door zeilers, pioniers en walvisvaarders. Sinds 1956 komen hier ook toeristen.

Deception island heeft de vorm van een hoefijzer van actieve vulkanen. Om de haven: whalers bat binnen te komen moet het schip door een nauwe passage; 548 m breed. Neptunes Bellow, s' morgens om 7.15 voeren we hier doorheen.

Whalers bat was bewoond van 1912-1931. In 1967 en 1969 zorgden vulkaan uitbarstingen ervoor dathet volledige station, met alle gebouwen door modderstromen werd verwoest. De Engelsen hadden hier ook een vliegtuig basis.

Het strand ligt bezaaid met botten van walvissen, delen van woningen, walvisolie tanks, harpoenboten. Ook zitten er veel fur seals ( zeehonden).

We hebben hier rondgekeken en de vulkaanranden beklommen.

Het vulkanisme zorgt hier ook voor hot spots. Het water is 2 gr minder koud. (Ipv 2 nu 4 gr!). Dus een goede stek voor een Polar plunge!!!

Dat hebben we gedaan, was wel koud, maar we kregen warmte van de zon en op de boot warme chocolademelk met rum, erg welkom.

In de middag hiervandaan vertrokken verder naar het noorden, de beruchte Drake passage op om over 48 uur in Ushuaia aan te komen.

We werden gewaarschuwd voor slecht weer op Drake. Op de heenweg was het een "Drake Lake", nu wordt het een "Drake shake"!!. De arts aan boord heeft spreekuur en na nog een lezing 'smiddags over walvisvaarders worden er touwen in de lounges gehangen om met minimaal 1 hand steun te kunnen lopen. Lucie heeft maar het diner over geslagen, even bij de doc langs en nog misselijkheidspleisters achter het oor gekregen. Naast de ptimatour tabletten en de polsbandjes. Maar het hielp erg goed en  de misselijkheid trok weg.

We hadden windkracht 8 met golven van 6 meter hoog. Op bed was het beste, maar dat was houden en keren. Het schip ging van voor/achter ook nog naar links/rechts.  We hadden een goed vooruitzicht, maar niet heus......de storm zou in de nacht aantrekken tot 9, en golfhoogte van 9 meter. En dat gebeurde dus ook....

1. Natalie Boss:
    17 februari 2017
    Brrr, lijkt me vreselijk! Kan me er nauwelijks een voorstelling van maken.
  2. Elizabeth:
    18 februari 2017
    Sprak iemand die die tocht over THE " drake " heeft gemaakt. Altoem werden de mensen " geketend " om maar niet te worden weggeslingerd. Verstandig dat ze jullie niet aan dek lieten. Maar hoe met zeeziek zijn?
    E