Santiago

19 januari 2017 - Santiago, Chili

Gisteren om 20:55 uur vertrokken met de KLM, voor 16 uur vliegen naar Santiago, met een tussenstop van 1 1/2 uur in Bruno's Aires. We hadden zeer aangenaam gezelschap van een Braziliaan naast ons. Hij was onderweg naar Antarctica voor het maken van een documentaire over marathonlopers, welke in De 7 werelddelen lopen, te beginnen op Antarctica. Hij maakt virtual reality (vr) films van de natuur voor TV. Alet heeft Antarctica al door de vr bril gezien. Ik heb even op Spitsbergen gekeken bij de ijsberen.

Chili, " het land waar de aarde ophoudt" volgens de inheemse bevolking. 16 miljoen inwoners, van oorsprong afstammend van 3 indianenstammen. De Chileense vlag, gebaseerd op de Amerikaanse vlag, de vrijheid en bestaat uit 3 kleuren: het blauw van de hemel, het wit van de besneeuwde Andes en het rood van het vergoten bloed.

34 graden vandaag in Santiago. Blij met ons zwembadje op het dak. Eerste verkenning vanmiddag in deze stad met 7 miljoen inwoners, van alles wat: Chilenen, indianen, Spanjaarden, Duitsers, veelal vanuit het koloniale verleden. Relaxt naar naar mount Christobal gewandeld en omhoog met een treintje naar het grote Mariabeeld. Boven een mooi uitzicht over de stad, dachten we... maar dit was maar gedeeltelijk zo. In verband met de 3 grote bosbranden, beperkt zicht.

De stad, verder verkent en lekker buiten kunnen eten, met passende Chileense gitaarmuziek van de vele straatmuzikanten.

Morgen verder in deze relaxte stad.