Los Glaciares NP met de Perito Moreno Gletsjer

2 februari 2017 - El Calafate, Argentinië

In het " Los Glaciares National Park" vandaag de gletsjer Perito Moreno bezocht:

Het is altijd weer leuk om als gast mee te gaan op een georganiseerde trip. De reisleider vandaag was lekker enthousiast en de groep, 16 gasten van verschillende pluimage, zat met een half oor te luisteren. In het Spaans vertelde hij soms wel 5 minuten waarbij wij, (nog niet zo thuis in het Spaans...) een Engelsman, een  Iranier en een Italiaanse, er met een paar Engelse zinnen vanaf kwamen. Waardoor we op onze 1ste fotostop al 2 zijn kwijt geraakt!
Na 1,5 uur toeren kwam de geweldige gletsjer van de Perito Moreno in zicht. Geweldig mooi en groot!  De voorkant van zuid naar noord is 5 km, met hoogtes tussen de 15-20 meter. In het geheel is de gletsjer 30 km lang en beweegt per dag 2 meter. ( dit gebeurd normaal in 1 jaar).
In Lake Rico waar de gletsjer eerst in uitkomt is het 110 m. diep. De gletsjer is vernoemd naar de Argentijnse wetenschapper en ontdekker Francisco Pascasio " Perito" Moreno.
Met een boot zijn we tot vlakbij de muur van ijs geweest, verschillende cracks gehoord en met donderend geraas viel er regelmatig een stuk naar beneden. Wat een geluid!!
We hebben 4 km langs de gletsjer gelopen en ook verschillende keren blokken en volledige muren naar beneden zien komen. Dat gebeurde regelmatig, super!!

Uiteindelijk zijn we toch weer met het volledige gezelschap teruggekeerd in El Calafate, de achterblijvers zijn opgepikt met een andere bus. ( waren " not amused" )

We hebben een geweldig hotel maar klapwiekende postduiven als WiFi, foto's inladen duurt dagen, zelfs van de iPhone.
We blijven de duiven voeren, maar de foto's missen helaas nog!

Morgen vliegen we naar Vuurland, we zijn erg nieuwsgierig hoe het daar nu is, na de strijd in vroegere tijden met de indianen.
Qua temperatuur zullen we denk ik verder dippen dan de 18 graden die we hier hadden, ze vonden het hier toch warm!!...

Hasta la Vista.!!

1. Froukje:
    3 februari 2017
    Ander duivenvoer proberen? Maar zelfs zonder fotos dort het watertanden....
  2. Elizabeth:
    3 februari 2017
    Immens, wat een beleving. Doch niet een beetje eng? met al dat neerstortend ijs.
    Hier op Curacao 30 gr met aardig windje.
    Tot gauw weder.......
    Elizabeth
  3. Kitty en Bertus:
    3 februari 2017
    mooi avontuur: heeft dat afbrokkelen te maken met de opwarmingsproblematiek?
  4. Sophia Wittop Koning:
    5 februari 2017
    Jullie waren zoo goed in de klas dus kom op met dat Spaans, chicas:-))
    Hasta la próxima historia. Un abrazo de oso!